certyfikat

Biologia 8

Opublikowano: poniedziałek, 23 marzec 2020 Drukuj E-mail
23.06.
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu 4    str.257
 
Przeczytajcie podsumowanie działu "Człowiek i środowisko".
09.06.
Temat: Sposoby ochrony przyrody  str.  157-168
 
1. Ochrona przyrody to działania mające na celu zachowanie, właściwe wykorzystanie i odnawianie zasobów przyrody oraz jej składników.
2. Wyróżniamy ochronę obszarową (parki, rezerwaty), indywidualną (pomniki przyrody) i gatunkową (ochrona konkretnych gatunków). 
 
02.06.
Temat: Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody.   str.152-156
 
1. Wszystkie wykorzystywane przez ludzi elementy przyrody nazywamy zasobami .
2. Zasoby niewyczerpywalne to energia słońca, wiatru i geotermalna (podziemna).
3. Zasoby wyczerpywalne dzielimy na odnawialne i nie odnawialne.
4. Ludzkość musi racjonalnie gospodarować zasobami, aby następne pokolenia też mogły z nich korzystać.
26.05.
Temat: Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną, zanieczyszczenie wód i degradacja gleb.     str.146-151
 
1. Większość wód powierzchniowych została zanieczyszczona przez człowieka,przede wszystkim poprzez ścieki, metale ciężkie, nawozy sztuczne,wycieki ropy naftowej i ogrzewanie wody.
2. Przez niewłaściwą działalność człowieka niszczona jest gleba poprzez nadmierne nawożenie, osuszanie terenów, wypalanie traw i inne.
3. Człowiek spowodował że zniknęły na zawsze z naszej planety takie gatunki jak: tur, storczyk trójzębny, drop, sęp płowy i tysiące innych gatunków.
19.05.
Temat: Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną, zanieczyszczenie powietrza.   str.143-145.
 
1. Do spadku różnorodność biologicznej człowiek przyczynia się poprzez:
a) eliminowanie organizmów
b) zanieczyszczenie środowiska
c) niszczenie siedlisk
d) wprowadzanie obcych gatunków.
2. Zanieczyszczenie powietrza może być naturalne (wulkany), ale najczęściej zanieczyszczenia są z powodu działalności człowieka.
3. Przez zanieczyszczenie powietrza dochodzi do powstania niekorzystnych zjawisk, takich jak: kwaśne opady, dziura ozonowa, smog i globalne ocieplenie.
12.05.
 
Temat: Naturalne czynniki kształtujące różnorodność biologiczna.  str. 140-142
 
1. Naturalne procesy kształtujące różnorodność biologiczna to klimat i sukcesja.
2. Największy wpływ na różnorodność ma nasłonecznienie, temperatura i wielkość opadów.
3. Sukcesja ekologiczna jest to proces ewolucji ekosystemu, czyli stopniowych kierunkowych zmian prowadzących do zmiany struktury gatunkowej ekosystemu, a więc przekształcania się jednego ekosystemu w inny.
05.05.
 
Temat: Poprawa sprawdzian z działu 3.
 
Nie daje wam nowego tematu, proszę uzupełnić braki a osoby które nie przysłały zadania ani testu maja szanse to zrobić. Pozdrawiam.
28.04.
 
Temat: Sprawdzian z działu 3.
 
Przesyłam wam test na ocenę. Na odpowiedzi czekam do końca  dnia.
Forma odpowiedzi dowolna, można wydrukować, wypełnić i przysłać zdjęcie lub przysłać tekst z odpowiedziami. Macie do wyboru wersje A lub B. Odsyłacie tylko jedną wersje. Test rozwiązujcie samodzielnie. Powodzenia.
 

21.04.
 
Temat: Podsumowanie działu 3.    Str. 129-132.
 
Proszę przeczytajcie podsumowanie a za tydzień sprawdzian! Przypominam o zaległym zadaniu z 7.04. , dostałem tylko 14 maili.
 
Zadanie : Ułóż sieć pokarmową (łańcuchy pokarmowe) w której oprócz roślin i zwierząt wybranych przez ciebie wystąpi: trawa, kot, lis, mucha. Zadanie obowiązkowe , im bardziej skomplikowane zależności tym lepsza ocena. Powodzenia. Odpowiedzi przyślij na adres  tomasz.krzysztofczyk@op.pl.
 
07.04.
 
Temat: Materia i energia w ekosystemie.  str.125-128
 
Notatka:
1. Pierwiastki i związki chemiczne budujące ekosystemy są w ciągłym obiegu, ruchu, ten proces nazywamy krążeniem materii. (przerysuj rysunek ze strony 125, może być forma uproszczona,podpisy i strzałki).
2. Energia w przeciwieństwie do materii przepływa a nie krąży w ekosystemie. (przerysuj rysunek ze strony 127, mogą być same podpisy,zachowaj wielkość strzałek które symbolizują ilość energii.)
 
Zadanie: Ułóż sieć pokarmową (łańcuchy pokarmowe) w której oprócz roślin i zwierząt wybranych przez ciebie wystąpi : trawa, kot, lis, mucha. Zadanie obowiązkowe , im bardziej skomplikowane zależności tym lepsza ocena. Powodzenia. Odpowiedzi przyślij na adres  tomasz.krzysztofczyk@op.pl .
 
31.03.
 
Temat:Zależności pokarmowe  str.121-124
 
Notatka do zeszytu :
1.Taka zależność , że jeden organizm jest pokarmem innego organizmu to zależność pokarmowa.
2. Łańcuchem pokarmowym nazywamy uporządkowany ciąg gatunków, w którym każdy organizm jest zjadany przez następny.(np. pszenice zjada mysz, mysz zjada kot)
3. Powiązanie wielu łańcuchów pokarmowych to sieć pokarmowa.
 
Ponieważ macie próbny egzamin nie zadaję żadnej pracy ,proszę tylko przeczytać temat str.121-124.
Kontakt do mnie Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 24.03.
 
Temat: Czym jest ekosystem  str. 116-120
 
Notatka do zeszytu :
1. Ekosystem to zbiór elementów ożywionych (biocenoza) i nieożywionych (biotop) , które wzajemnie na siebie wpływają.
2. Ekosystemy dzielimy na naturalne i sztuczne.
3. Sukcesja ekologiczna to proces przekształcania się jednego ekosystemu w inny.
Zadanie: Podaj do zeszytu przykłady ekosystemów sztucznych i naturalnych.
 
W razie pytań proszę o kontakt tomasz.krzysztofczyk@op.pl

16.03.

Powtórzyć i utrwalić dział "Ekologia".

Adres

Publiczna Szkoła Podstawowa w Woli Dębińskiej

Wola Dębińska 330
32-852 Dębno

Tel/Fax +48 14 6658218
E-mail: dyrektor@szkolawola.home.pl

Losowe zdjęcia

Wojtuś
Click!

 

  

 Gmina Dębno DCK Dębno BiP Kuratorium Oświaty OKE

@@

 

Strona wykorzystuje COOKIES w celach statystycznych, bezpieczeństwa oraz prawidłowego działania serwisu. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki. Dowiedz się więcej: Polityka prywatności.

  Akceptuję cookies z tej strony.