certyfikat

Biologia 5

Opublikowano: poniedziałek, 23 marzec 2020 Drukuj E-mail
04.06.
Temat: Znaczenie i przegląd roślin okrytonasiennych.   str.148-153
 
1. Rośliny okrytonasienne są :
a) źródłem pokarmu
b) środowiskiem życia
c) producentem tlenu
d) zapobiegajÄ… powodziÄ…
2. Dla ludzi rośliny okrytonasienne są głównym źródłem pożywienia,składnikiem leków i kosmetyków,upiększają dom,ogród i parki.
3. Przykłady drzew, krzewów i krzewinek liściastych (wypisz nazwy z podręcznika str.150-153.
 
21.05.
Temat: Rozprzestrzenianie się roślin okrytonasiennych.
 
1. Owoce zbudowane są z nasion i owocni , owocnia może być sucha lub mięsista(soczysta).
2. Przy pomocy wiatru,zwierzÄ…t,ludzi i wody, owoce i znajdujÄ…ce siÄ™ w nich nasiona rozprzestrzeniajÄ… siÄ™.
3. Nasiona zbudowane są z łupiny nasiennej ,tkanki odżywczej i zarodka.
4. W odpowiednich warunkach nasiona kiełkują dając początek nowej roślinie.
5. Rośliny mogą rozmnażać się bez udziału nasion, wegetatywnie (np. bulwy, cebulki).
 
Zadanie: Jakie znasz owoce jadalne ?
14.05.
Temat: Rozmnażanie roślin okrytonasiennych.     str.139-142
 
1. Zapylenie to przeniesienie ziarna pyłku z pręcika na znamię słupka.
2. Zapylenie następuje przy pomocy wiatru lub zwierząt (najczęściej owadów).
3. W ziarnie pyłku znajduje się komórka plemnikowa która dostaje się do zalążka i łączy z komórką jajową.
4. Połączenie komórki plemnikowej z komórką jajową nazywamy zapłodnieniem.
5. W wyniku zapłodnienia powstaje owoc składający się z nasion i owocni.
6. Kwiaty skupione blisko siebie nazywamy kwiatostanami, kwiatostany ułatwiają zapylanie.
07.05.
Temat: Budowa kwiatu rośliny okrytonasiennej.  str.138
 
1. U większości roślin okrytonasiennych kwiaty są obupłciowe(zawierają elementy męskie i żeńskie)
2. Kwiaty służą do rozmnażania płciowego.
3. Budowa kwiatu (narysuj i opisz rysunek kwiatu ze str. 138).
 
Zadanie: Jakie zadanie pełnią płatki korony? 
30.04.
Temat:Poznajemy rośliny okrytonasienne.   str.137
 
1. Rośliny  okrytonasienne to dominująca grupa roślin na ziemi.
2. Wśród roślin okrytonasiennych spotykamy drzewa,krzewy i rośliny zielne.
3. Rośliny okrytonasienne mają bardziej okazałe kwiaty niż rośliny nagonasienne a co najważniejsze wykształciły owoce.
 
Polecam e-podręcznik https://epodreczniki.pl/a/okrytonasienne/D1A2G129E
 23.04
Temat: Przegląd i znaczenie roślin nagonasiennych.    str.133-136
 
Notatka:
1. Drzewa i krzewy iglaste , które możemy spotkać w Polsce:sosna,jodła,świerk, modrzew,cis, jałowiec,kosodrzewina,limba.
2. Znaczenie roślin iglastych dla człowieka i przyrody:
a) wytwarzajÄ… tlen
b) dają pokarm i schronienie zwierzętom 
c) zapobiegajÄ… powodziÄ… , gromadzÄ…c wodÄ™
d) produkcja papieru i mebli 
e) budownictwo
f) rośliny ozdobne i lecznicze.
16.04.
 
Temat: Nagonasienne str.129-132
 
Notatka:
1.Rośliny które wykształciły kwiaty i nasiona to rośliny nasienne , dzielimy je  na dwie grupy:
a)rośliny nagonasienne
b)rośliny okrytonasienne.
2.Rośliny nagonasienne mają nasiona nie osłonięte , nie wytworzyły owoców.
3.Do roślin nagonasiennych zaliczamy drzewa i krzewy iglaste. 
 
Proszę o przysłanie  zaległego zadania o paprotnikach , dopiero 6 osób przysłało maile.
 
Zajrzyjcie do e-podręcznika, jest tam film o rozmnażaniu sosny , podaje link  https://epodreczniki.pl/a/nagonasienne/D16NWszUV .
02.04
 
Temat: Znaczenie i przegląd paprotników.   str. 125-128
 
Notatka do zeszytu:
1. Znaczenie paprotników dla przyrody: dają schronienie, miejsce życia i pokarm dla nie których zwierząt.
2. Znaczenie paprotników dla człowieka:
a) węgiel , który powstał z paprotników miliony lat temu
b) produkcja leków i kosmetyków
c) dekoracja mieszkań i ogrodów
d) nie które paprotniki są chwastami pól i lasów.
 
Zadanie obowiązkowe: Napisz jakie znasz paprotniki które można spotkać w Polsce? Odpowiedzi przyślij  na adres:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.        
 
Gdy będziecie mieć czas i chęci wejdźcie na stronę e podręczniki(podaję adres), zachęcam do zrobienia ćwiczeń które tam są. ://epodreczniki.pl/a/skrzypy-i-paprocie/DYyGeBjMu
26.03
 
Temat:Paprotniki str.121-124
 
Notatka do zeszytu:
1. Paprotniki wykształciły właściwe organy korzeń,łodygę i liście ,dzięki temu lepiej przystosowały się do życia na lądzie.
2. Paprotniki dzielimy na paprocie, skrzypy i widłaki.
3. Rozmnażanie paproci.(przerysować do zeszytu rysunek ze strony 124)
 
W razie pytań proszę proszę o kontakt tomasz.krzysztofczyk@op.pl

16.03.

Powtórzyć i utrwalić "Tkanki i organy roślinne".

Adres

Publiczna Szkoła Podstawowa w Woli Dębińskiej

Wola Dębińska 330
32-852 Dębno

Tel/Fax +48 14 6658218
E-mail: dyrektor@szkolawola.home.pl

Losowe zdjęcia

Sd2009 023
Click!

 

  

 Gmina Dębno DCK Dębno BiP Kuratorium Oświaty OKE

@@

 

Strona wykorzystuje COOKIES w celach statystycznych, bezpieczeństwa oraz prawidłowego działania serwisu. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki. Dowiedz się więcej: Polityka prywatności.

  AkceptujÄ™ cookies z tej strony.